1.Nápadné výkladové okno
Ide človek po fádnej ulici a čo ho zaujme najviac? Niečo veľké, farebné, aspoň trochu výnimočné a presne takým je častokrát výkladové okno určitého supermarketu. A zákazník sa rozhodne už len zo záujmu vkročiť do predajne. Prvý úspech obchodu.
2. Pokojná hudba
Keď vkročí uponáhľaný, možno aj trochu pod stresom, zákazník, vӓčšinou má v úmysle rýchlo prejsť predajňou k tovaru, o ktorý má záujem. Započuje však príjemnú, populárnu hudbu a či si to prizná alebo nie, do istej miery je ňou ovplyvnený. Táto tichá, relaxujúca hudba na neho pôsobí uvoľňujúco a raz darmo – uvoľnený zákazník je dobrý zákazník a nakúpi viac ako uponáhľaný.
Ak by bola hudba hraná hlasnejšia, zákazníka by to nútilo nakupovať rýchlejšie a tým pádom by aj niektoré regály prešiel bez toho, aby sa na ne lepšie pozrel. A keď sa človek len tak túla po obchode, nakúpi aj niečo čo nepotrebuje a pôvodne to ani nechcel.
3. Papieriky s nápisom ,,akcia"
Pre farebné papieriky upozorňujúce na tovar v akcií platia tiež isté pravidlá: musia mať svetlé, zvyčajne žlté a červené, farby. Lebo práve svetlé, primerane výrazné farby najviac upútajú pozornosť zákazníka.
Dokonca záleží aj na ich uložení v regáloch: keď si ich dôkladnejšie všimnete, zistíte že sa skoro nikdy sa nevyskytujú na najvyššom a najnižšom poschodí a v regáli sú najviac 3-4. Inak by, samozrejme, neupútali toľkú pozornosť.
4. Uložený a vyrovnaný tovar v regáloch
Predajcovia si tiež dajú záležať, aby ich tovar v jednotlivých regáloch nebol len tak vzadu uložení. Aby zaujal, musí byť vpredu, vyrovnaný a podľa možností naplno doplnený.
Autor vie o čom píše, keďže počas leta brigádoval v jednom nemenovanom supermarkete a mal na starosti aj veci ako tieto.
5.Čistota predajne
No a na záver tu máme ďalšiu, prirodzenú vlastnosť obchodov. Nie nadarmo sa zvykne hovorí Čistota – pol života. Platí to aj v tomto prípade. Skôr sa vrátime ku predajcovi, ktorý dbá o čistotu a poriadok. Pri ňom je totiž aj predpoklad, že tak ako sa stará o svoj obchod, tak sa postará aj o nás, jeho zákazníkov.
Cieľom tohto blogu nie je v žiadnom prípade očierniť, resp. byť nelojálni k zamestnávateľovi, len poukázať na niektoré, vopred premyslené ,,triky“ predajcov smerom k zákazníkom.
Inšpiráciou mi bol istý nemecký článok a vlastné skúsenosti.
Samozrejme nedá sa to povedať že by to týmto spôsobom robili všetci predajcovia a ovplyvňovalo to všetkých zákazníkov. Každý sme predsa iný a na každého pôsobí niečo iné.
A na úplný záver vám prajem veľa príjemných nákupov a čo najmenej zbytočne nakúpených vecí.